Як навчити вимовляти дитину звук [р].
Заняття 1.
Заняття 2
Ще один спосіб швико поставити звук [р].
Артикуляційні вправи бувають статичні і динамічні
Вправи для губ
«Усмішка»
Посміхнутися, широко розтягнувши губи. Рот закритий, зуби не видно.
«Парканчик»
Посміхнутися, з напруженням оголивши зімкнуті зуби. Утримувати це положення під рахунок до 5. Прикус повинен бути природним, нижня щелепа не повинна висуватися вперед.
«Замочок»
Губи й зуби зімкнуті. З напруження витягнути губи вперед трубочкою. Утримувати їх у такому положенні на рахунок до 5. Зуби не видно!!!
«Бублик»
Округлити губи, витягнути їх уперед, щоб було видно зуби. Стежити, щоб зуби були стиснуті. Утримувати губи в такому положенні під рахунок до5.
Статичні вправи для язика
«Лопаточка»
Відкрити рот, покласти широкий язик на нижню губу і потримати його в такому положенні, рахуючи про себе до 5.
«Голочка»
Посміхнутися, відкрити рот. Висунути гострий, як жало, язик назовні. Стежити, щоб кінчик язика не загинався вгору.
«Трубочка»
Відкрити рот, згорнути язик трубочкою. Тривало подути в цю трубочку.
«Змійка»
Широко відкрити рот. Язик сильно висунути уперед, напружити, зробити вузьким. Вузький язик максимально висувати вперед і ховати в глиб рота. Виконувати повільному темпі.
«Чашечка»
Посміхнутися, відкрити рот, покласти широкий язик на нижню губу, бокові краї загнути у формі чашки. Утримувати під рахунок до 5. Нижня губа не повинна обтягувати нижні зуби.
«Кицька сердиться»
(«Гірка»)
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика впертися в нижні зуби. Спинку язика вигнути гіркою.
Динамічні вправи
«Годинник»
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика рухати на рахунок «тік-так» з одного куточка рота в другий. Нижня щелепа при цьому залишається нерухомою.
«Гойдалка»
Рот відкритий, губи в усмішці, широкий край язика піднімається до носа, потім опускається вниз до підборіддя. Слідкувати, щоб язик не звужувався, губи не натягувалися на зуби, нижня щелепа не рухалася.
«Котушка»
Кінчик язика уперти в нижні зуби. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Широкий язик виставляти вперед і ховати в глиб рота.
«Чистимо нижні зубчики»
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком мови «почистити» нижні зуби з внутрішньої сторони, виконуючи рухи язиком вправо-вліво. Нижня щелепа при цьому не рухається.
«Чистимо верхні зубчики»
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика
«почистити» верхні зуби з внутрішньої сторони, рухаючи ним вправо-вліво.
«Гребінець»
Губи в усмішці, зуби стиснуті. Широкий язик проривається назовні між зубами так, що верхні різці скоблять спинку язика.
«Смачне варення»
Посміхнутися, відкрити рот. Широким язиком облизати верхню губу зверху вниз. Нижня губа не повинна обтягувати зуби.
«Маляр»
Посміхнутися, відкрити рот. Широким кінчиком язика погладити піднебіння від зубів до горла. Нижня щелепа не повинна рухатися.
«Комарик»
Посміхнутися, відкрити рот. Підняти язик за верхні зуби, подовжено вимовити звук [з]. Якщо у дитини закривається рот, можна скористатися механічною допомогою , як у вправі «Барабан».
«Пилосос»
Посміхнутися, відкрити рот. Підняти язик за верхні зуби, подовжено вимовити звук [ж]. Якщо у дитини закривається рот, можна скористатися механічною допомогою, як у вправі «Барабан».
«Індик»
Відкрити рот, покласти язик на верхню губу і здійснювати рухи широким переднім краєм язика по верхній губі вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи, ніби погладжуючи її. Темп вправи поступово прискорювати, потім додати голос, щоб чулося «бл-бл-бл».
Слідкувати, щоб язик не звужувався, він повинен бути широким.
«Барабан»
Посміхнутися, відкрити рот. Багаторазово і чітко вимовляти звук Д-Д-Д. Язик впирається у верхні зуби при виомві цього звука, рот не повинен закриватися. Дуже часто при виконанні цієї вправи рот у дитини закривається. Щоб цього не відбувалося, можна затиснути зубами паличку шириною приблизно 1 см або ручку дитячої зубної щітки прямокутної форми (ручка не повинна бути товстою, вона повинна бути прямою, як лінієчка).
«Грибочок»
Посміхнутися, відкрити рот. Присмоктати широкий язик до піднебіння. Це капелюшок грибка, а під'язикова вуздечка - ніжка. Кінчик язика не повинен підгортатися, губи в усмішці. Якщо дитині не вдається присмоктати язик, то можна поклацати ним, як у вправі «Конячка». Під час поклацування вловлюється потрібний рух язика.
«Гармошка»
Положення язика як у вправі «Грибочок», губи в усмішці. Не відриваючи язик, опускати і піднімати нижню щелепу.
«Конячка»
Посміхнутися, відкрити рот. Поклацати кінчиком язика, як цокають конячки. Рот при цьому відкритий, язик повинен бути широким. Стежити, щоб кінчик язика не підгортався всередину, а нижня щелепа залишалася нерухомою.
«Моторчик»
Під час тривалої вимови звука [ж] або [з] (за верхніми зубами) швидкими рухами чистого прямого вказівного пальця дитини виконувати під язиком часті коливальні рухи з боку в бік.
Немає коментарів:
Дописати коментар