Що стосується
вправ для розвитку голосу,
дихання і, нарешті, язика, то для них потрібні
не
стільки правила науки, скільки праця.
ЦИЦЕРОН
Артикуляція – це виразність вимови в цілому та дія мовнорухового апарату зокрема, внаслідок чого утворюються різноманітні звуки мовлення.
Формування правильної звуковимови неможливе без диференційованої роботи органів мовнорухового апарату, дихання та голосу, їхньої комплексної взаємодії.
У мовленні звуки
вимовляються не ізольовано, а плавно один за одним, тому органи артикуляційного
апарату повинні швидко змінювати своє положення, пристосовуватися один до
одного. Досягти правильної вимови можна лише за умови достатньої сили, пружності
та рухливості органів мовнорухового апарату, їхньої здатності перебудовуватися
й координовано працювати, об’єднувати прості рухи в складні. Тому так важливо
розвивати мовленнєву (артикуляційну) моторику, тобто рухливість язика, губ, щік, нижньої щелепи, м’якого
піднебіння. Вирішити це завдання допомагає артикуляційна гімнастика – своєрідна
фізкультхвилинка, сукупність спеціальних вправ, спрямованих на укріплення
м’язів мовнорухового апарату, розвиток сили, рухливості та диференційованості
рухів тих органів, які беруть участь у мовленнєвому процесі.
Рекомендації
1. При виконанні вправ необхідно дотримуватися
певної послідовності - від простих вправ до складних.
2. На початковому етапі вправи
виконуються в повільному темпі.
3. Проводити артикуляційну
гімнастику треба щодня, щоб вироблені у дитини рухові навички закріплювалися і
ставали міцнішими.
4. Артикуляційну гімнастику слід
виконувати сидячи перед дзеркалом, так як в такому положенні у дитини пряма
спина, вона не напружена, руки і ноги знаходяться в спокійному стані.
5. Попередньо малюк повинен
побачити правильний зразок вправи - покажіть йому, як правильно вона
виконується.
6. Деякі вправи виконуються під
рахунок, який веде дорослий.
(Це необхідно для того, щоб у
дитини вироблялася стійкість найбільш важливих положень губ і язика.)
7. Можна використовувати механічну
допомогу, якщо у дитини не виходить який-небудь рух. Ручкою чайної ложки,
шпателем або чистим пальцем допоможіть дитині підняти язик вгору.
8. Дзеркало можна прибрати, коли
дитина навчиться абсолютно правильно виконувати вправи.
І пам'ятайте:
Виконання
артикуляційних вправ - важка для дитини робота. Не докоряйте малечі, а хваліть.
Заохочення додасть їй впевненості в собі і в своїх силах, допоможе швидше
оволодіти тим чи іншим рухом, а отже, швидше оволодіти правильною звуковимовою.
Комплекс артикуляційної гімнастики детально описаний на сторінці "Артикуляційні вправи". ЗАХОДЬТЕ НА ЦЮ СТОРІНКУ, ОЗНАЙОМЛЮЙТЕСЬ З ВПРАВАМИ І ВИКОНУЙТЕ.
Немає коментарів:
Дописати коментар